Oruç ve aç durmak
1 sayfadaki 1 sayfası • Paylaş
Oruç ve aç durmak
Oruç ve aç durmak
Sual: Bazıları
aç ve susuz durmanın ne faydası olur ki diyorlar. Oruç tutmaktan maksat
nedir?
CEVAP
Oruç, yalnız aç ve susuz kalmak değildir. Bir
hayvanı veya inanmayan bir kimseyi bir odaya hapsedip aç, susuz
bırakmakla oruç tutturulmuş olmaz. Orucun, sabır, şükür, nefs terbiyesi
gibi diğer ibadetlerle irtibatı vardır. Onun için hadis-i şerifte, (Her
şeyin bir kapısı vardır. İbadetlerin kapısıysa oruçtur) buyuruldu.(İbni Mübarek)
Sinir sistemimizin vücuttaki yeri çok
mühimdir. Dil sinirleri felç olan konuşamaz. Bacaktaki sinirler felç
olursa, insan yürüyemez. Sinirimizin bozulması nispetinde hayatımız, az
veya çok tehlike içindedir. Siniri bozuk kimse, huzursuz olur,
sabredemez. Cemiyetteki kavgaların, cinayetlerin çoğu sinirli olmaktan,
sabredememekten ileri gelmektedir. (Oruç sabrın, sabır da imanın
yarısıdır) hadis-i şerifi oruç tutanın sabırlı olduğunu
bildirmektedir. (Ebu Nuaym)
Böylece, orucun imandan da olduğu
görülmektedir. İmanlı olan da, imanının kuvvetine göre suç ve günah
işlemez. Sinirine hakim olur. Her şeyin bir zekatı vardır. Vücudun
zekatıysa açlıktır. Oruç tutarak aç kalanın arzuları kırıldığı için
sabretmesi kolay olur. Oruç tutan aç durur. Aç durmak iyidir: Aç duranın
basireti açılır. Anlayış kabiliyeti artar. Hadis-i şeriflerde, (Aç
duranın idraki artar, zekası açılır) ve (Tefekkür, ibadetin
yarısı, az yemekse tamamıdır) buyuruldu. (İ. Gazali)
Çok
yiyen çok uyur, çok uyuyanın da ömrü boşa geçmiş olur. Çok yiyen sarhoş
gibi olur, dimağı yorgunlaşır. Zekası, zihni dumura uğrar. Açlık,
kalbde incelik doğurur. Hadis-i şerifte, (Az yiyenin içi nurla dolar
ve Allahü teâlâ, az yiyip içen ve bedeni hafif olan mümini sever) buyuruldu.
(Deylemi)
Açlıkta arzular kırılır, nefsimiz uysallaşır,
serkeşliği kalkar. Çok yemek, gafleti doğurur. Azgın bir atı zaptetmek
zor olduğu gibi, çok yedirmekle azan nefsi zaptetmek de zordur. Açlıkla
terbiyesi kolaylaşır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(İnsan kalbi
tarladaki ekin, yemek ise yağmur gibidir. Fazla su ekini kuruttuğu gibi,
fazla gıda da kalbi öldürür.) [İ.Gazali]
Her zaman tok olan
şefkatsiz ve merhametsiz olur. Tok, açın hâlini bilmez. Çok yiyen sert
ve katı kalbli olur. Hadis-i şerifte, (Çok yiyip içmekle kalbinizi
öldürmeyin!) buyuruldu. (İmam-ı Gazali)
Sinirlerine hakim
olan kimse huzurlu olur. Açlık, günah işleme arzusunu kırar, kötülük
etmeye mani olur. Hadis-i şerifte, (Açlık ve susuzluk yoluyla nefisle
cihad etmek, Allah yolunda cihad gibidir) buyuruldu. (İmam-ı
Gazali)
Çok yiyen çok su içer. Çok su içen çok uyur. Çok uyuyanın
ömrü uyku ile geçtiği için dünya ve ahiret kazancına mani olur. Demek
ki açlık, sinirleri uyanık, zinde tutar. Fazla tokluk ahmaklığa yol
açar. Okuduğunu ezberlemesi ve hatırında tutması zor olur. Hadis-i
şerifte, (Her gün bir defa yemek yenmesi itidaldir) buyuruldu.
(Beyheki)
İki günde üç defa yemek yemenin normal olduğu
bildirilmiştir. (Teshil-ül-menafi)
Hastalıkların çoğu çok
yemekten ileri gelir. Hadis-i şerifte, (Çok yiyip içmek hastalıkların
başıdır) buyuruldu. (Dare Kutni)
Az yiyenin vücudu sıhhatli
olur. Hadis-i şerifte, (Oruç tutan sağlıklı olur) buyuruldu.
(Taberani)
Çok yiyende acıma hissi azalır. Arzuları artar, harama
dalar. Gayri meşru arzuları harekete geçiren yolları tıkamak gerekir.
Açlık şeytanın yolunu tıkar. Hadis-i şerifte, (Şeytan, damardaki kan
gibi, vücutta dolaşır, açlıkla yolunu daraltın) buyuruldu. (İhya)
Sual: Bazıları
aç ve susuz durmanın ne faydası olur ki diyorlar. Oruç tutmaktan maksat
nedir?
CEVAP
Oruç, yalnız aç ve susuz kalmak değildir. Bir
hayvanı veya inanmayan bir kimseyi bir odaya hapsedip aç, susuz
bırakmakla oruç tutturulmuş olmaz. Orucun, sabır, şükür, nefs terbiyesi
gibi diğer ibadetlerle irtibatı vardır. Onun için hadis-i şerifte, (Her
şeyin bir kapısı vardır. İbadetlerin kapısıysa oruçtur) buyuruldu.(İbni Mübarek)
Sinir sistemimizin vücuttaki yeri çok
mühimdir. Dil sinirleri felç olan konuşamaz. Bacaktaki sinirler felç
olursa, insan yürüyemez. Sinirimizin bozulması nispetinde hayatımız, az
veya çok tehlike içindedir. Siniri bozuk kimse, huzursuz olur,
sabredemez. Cemiyetteki kavgaların, cinayetlerin çoğu sinirli olmaktan,
sabredememekten ileri gelmektedir. (Oruç sabrın, sabır da imanın
yarısıdır) hadis-i şerifi oruç tutanın sabırlı olduğunu
bildirmektedir. (Ebu Nuaym)
Böylece, orucun imandan da olduğu
görülmektedir. İmanlı olan da, imanının kuvvetine göre suç ve günah
işlemez. Sinirine hakim olur. Her şeyin bir zekatı vardır. Vücudun
zekatıysa açlıktır. Oruç tutarak aç kalanın arzuları kırıldığı için
sabretmesi kolay olur. Oruç tutan aç durur. Aç durmak iyidir: Aç duranın
basireti açılır. Anlayış kabiliyeti artar. Hadis-i şeriflerde, (Aç
duranın idraki artar, zekası açılır) ve (Tefekkür, ibadetin
yarısı, az yemekse tamamıdır) buyuruldu. (İ. Gazali)
Çok
yiyen çok uyur, çok uyuyanın da ömrü boşa geçmiş olur. Çok yiyen sarhoş
gibi olur, dimağı yorgunlaşır. Zekası, zihni dumura uğrar. Açlık,
kalbde incelik doğurur. Hadis-i şerifte, (Az yiyenin içi nurla dolar
ve Allahü teâlâ, az yiyip içen ve bedeni hafif olan mümini sever) buyuruldu.
(Deylemi)
Açlıkta arzular kırılır, nefsimiz uysallaşır,
serkeşliği kalkar. Çok yemek, gafleti doğurur. Azgın bir atı zaptetmek
zor olduğu gibi, çok yedirmekle azan nefsi zaptetmek de zordur. Açlıkla
terbiyesi kolaylaşır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(İnsan kalbi
tarladaki ekin, yemek ise yağmur gibidir. Fazla su ekini kuruttuğu gibi,
fazla gıda da kalbi öldürür.) [İ.Gazali]
Her zaman tok olan
şefkatsiz ve merhametsiz olur. Tok, açın hâlini bilmez. Çok yiyen sert
ve katı kalbli olur. Hadis-i şerifte, (Çok yiyip içmekle kalbinizi
öldürmeyin!) buyuruldu. (İmam-ı Gazali)
Sinirlerine hakim
olan kimse huzurlu olur. Açlık, günah işleme arzusunu kırar, kötülük
etmeye mani olur. Hadis-i şerifte, (Açlık ve susuzluk yoluyla nefisle
cihad etmek, Allah yolunda cihad gibidir) buyuruldu. (İmam-ı
Gazali)
Çok yiyen çok su içer. Çok su içen çok uyur. Çok uyuyanın
ömrü uyku ile geçtiği için dünya ve ahiret kazancına mani olur. Demek
ki açlık, sinirleri uyanık, zinde tutar. Fazla tokluk ahmaklığa yol
açar. Okuduğunu ezberlemesi ve hatırında tutması zor olur. Hadis-i
şerifte, (Her gün bir defa yemek yenmesi itidaldir) buyuruldu.
(Beyheki)
İki günde üç defa yemek yemenin normal olduğu
bildirilmiştir. (Teshil-ül-menafi)
Hastalıkların çoğu çok
yemekten ileri gelir. Hadis-i şerifte, (Çok yiyip içmek hastalıkların
başıdır) buyuruldu. (Dare Kutni)
Az yiyenin vücudu sıhhatli
olur. Hadis-i şerifte, (Oruç tutan sağlıklı olur) buyuruldu.
(Taberani)
Çok yiyende acıma hissi azalır. Arzuları artar, harama
dalar. Gayri meşru arzuları harekete geçiren yolları tıkamak gerekir.
Açlık şeytanın yolunu tıkar. Hadis-i şerifte, (Şeytan, damardaki kan
gibi, vücutta dolaşır, açlıkla yolunu daraltın) buyuruldu. (İhya)
Similar topics
» Kadınların muayyen günleri ve oruç
» Vaadinde durmak
» Oruç
» Açıktan oruç yemek
» Hayvanlar Oruç Tutmaz
» Vaadinde durmak
» Oruç
» Açıktan oruç yemek
» Hayvanlar Oruç Tutmaz
1 sayfadaki 1 sayfası
Konu Linkleri | |||
---|---|---|---|
URL: | |||
BBCode: | |||
HTML: |
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz